Nieuws:
Geen inzicht in de marge per klant is bijna altijd een gemiste kans.
Inzicht in je gerealiseerde marge per klant en de ontwikkelingen daarin is vaak cruciaal om het rendement van je onderneming te kunnen optimaliseren. Het is dan ook opmerkelijk hoe weinig ondernemers dit inzicht echt hebben. Het bepalen van een integrale kostprijs en de toerekening daarvan aan producten, diensten en klanten kan behoorlijk complex zijn, zeker in productieomgevingen en de sector transport en logistiek. Tegelijk zijn veel data beschikbaar en goed te ontsluiten met behulp van een krachtige tool zoals Power BI. Het is daarmee beter mogelijk om deze inzichten te creëren en actueel inzicht te bieden in kostprijzen en marges per product, dienst en klant. Dit inzicht is cruciaal om het rendement van je onderneming te kunnen optimaliseren. Je kunt daarmee je primaire proces, waaronder de inzet van mensen en middelen, optimaliseren. En je commerciële tarieven zodanig bepalen dat meerkosten voor extra service of verstoringen in je processen je marge niet verslechteren. Dit inzicht biedt ook de kans om met je klant in gesprek te gaan om een win win te creëren. Tenslotte kan het ook heel gezond zijn afscheid te nemen van minder renderende klanten. Geen inzicht in je kostprijzen en marges per product, dienst en klant is een gemiste kans en kost je simpelweg rendement en een extra buffer voor slechtere tijden.