Nieuws

Wat gaat verloren als jij vandaag stopt met je onderneming?

Bestaansrecht van jouw onderneming: de kern

Waarom bestaat jouw onderneming eigenlijk? Wat voegt je onderneming toe? Wat gaat verloren als jij vandaag stopt met je onderneming? Anders geformuleerd: wat gaan je belangrijkste stakeholders dan missen? Dit is één van de open vragen in onze Integrale Ondernemingsscan® en één van de meest wezenlijke vragen naar het bestaansrecht van jouw onderneming. De antwoorden die directie-, MT-leden en commissarissen die aan de scan deelnemen geven zijn vaak zeer waardevol. Zij geven inzicht in de ziel van de onderneming. Of in het ontbreken daarvan.

Je moet een antwoord hebben of vinden dat energie en richting geeft: voorwaarde voor lange termijn ondernemingssucces

Toch is dat lang niet altijd voor iedereen duidelijk. Het komt vaak voor dat de antwoorden van de respondenten niet op één lijn zitten. En soms komt er helemaal geen antwoord. Dat niet altijd direct een antwoord gegeven kan worden is niet vreemd: lang niet iedere onderneming wordt gestart vanuit een concreet hoger doel. Veel ondernemers zien een kans, zijn ergens goed in en beginnen gewoon: aanpakken, daadkracht, ‘down to earth’. Maar als je succesvol bent en je onderneming groeit, dan komt er een moment dat je deze vraag niet voor je uit kunt schuiven. Bestaansrecht gaat over de continuïteit van je onderneming en bepaalt of jouw onderneming in de toekomst relevant blijft. Het is voorwaarde voor lange termijn ondernemingssucces. Als je deze vraag niet kunt beantwoorden, of niet op één lijn zit, dan moet je aan de bak. Als je de vraag met voldoende diepgang beantwoordt en weet te verbinden met de specifieke kracht van jouw onderneming, dan geeft je dit veel voordelen. Het geeft zin, maatschappelijke relevantie, trots, energie, enthousiasme, richting en binding.

Het antwoord van je klanten en medewerkers

Om de vraag goed te kunnen beantwoorden is het aan te bevelen om dit vanuit het perspectief van meerdere belanghebbenden bij je onderneming te doen, zoals je klanten en medewerkers. Je kunt dat voor hen proberen in te vullen, maar nog mooier is om het ze direct te vragen. Waarom zijn en blijven ze bij jou klant? Waarom willen ze voor jouw onderneming (blijven) werken? Mooi als je de antwoorden van je huidige klanten en medewerkers hebt, maar hoe zit het met de klanten van je klanten, met toekomstige klanten en nieuwe generaties medewerkers?

Maar trek het vooral breder: ‘purpose’ en ‘impact’

Klant- en medewerkersperspectief liggen het meest voor de hand, maar vergeet ook andere belanghebbenden niet. Bijvoorbeeld samenwerkingspartners en leveranciers. Of belanghebbenden die niet voor jouw onderneming kiezen, maar wel de impact van jouw onderneming ervaren, zowel positief als negatief. Creëer je positieve waarde in termen van ‘People, Planet & Profit’? In het kader van je duurzaamheidsstrategie en de Europese CSRD-directive is een brede stakeholderdialoog op z’n minst aanbevolen of zelfs voorgeschreven. Duurzaamheid kan niet los gezien worden van bestaansrecht, maar moet daar onderdeel van zijn. In dat kader wordt al enige tijd het nieuwe hypewoord ‘purpose’ gehanteerd. Daarbij gaat het niet alleen over het bestaansrecht, maar vooral ook over de impact die je wilt hebben en hebt op de maatschappij en het milieu.

Graag helpen we je met het ontdekken van je bestaansrecht en het ontwikkelen, realiseren en monitoren van je (duurzaamheids-)strategie

 

Interesse?

Heb je interesse? Laat je contactgegevens achter en we nemen snel contact met je op. Bellen mag uiteraard ook.