Nieuws

Sterke resultaatverbetering uitzendondernemingen dankzij Power BI

Resultaatverbetering uitzendondernemingen dankzij Power BI

Resultaatverbetering dankzij goed inzicht in je onderneming

Inzicht randvoorwaarde voor succes

Het lijkt logisch. Zonder goed inzicht kun je je onderneming niet optimaal sturen. Als je niet goed weet waar je verdient en waar je verliest, en wat de oorzaken daarvan zijn, dan blijf je doen wat je deed. Als je niet weet of een klant winstgevend is, en alleen maar een gevoel hebt, dan is het buitengewoon lastig om in te grijpen en het gesprek met je klant aan te gaan. Maar dat geldt net zo goed intern. Als je geen inzicht hebt in het succes van je recruitmentactiviteiten en je wervingscampagnes, dan blijf je je euro’s inzetten op activiteiten en kanalen die weinig opleveren. En dus te weinig aan wat wel tot succes leidt. Als je wel inzicht hebt kun je veel gerichter sturen en aan precies die knoppen draaien die er toe doen en je succes maken of breken.

 

Gemiddeld 94% hogere winst in jaar 1 na de implementatie

Wij hebben het onderzocht voor al onze uitzendklanten. Wat was het rendement voor en na de implementatie? Daaruit blijkt zonder uitzondering dat financiële resultaten sterk verbeterden. In jaar 1 nam gemiddeld genomen de omzet toe met 17%, de brutomarge (omzet minus directe personeelskosten) met 17%, de integrale marge (brutomarge minus huisvestingskosten en voertuigkosten) met 53% en het resultaat voor belastingen met 94%! In jaar 1 wordt vooral veel resultaat geboekt met een relatieve afname van huisvestings- en voertuigkosten. Enerzijds door een betere planning, en anderzijds door betere klantafspraken. Beide leiden tot een verhoging van de bezettingsgraden.

 

Geen eenmalig effect: de resultaatverbetering zet door in jaar 2 en 3

Ook in jaar 2 en 3 zien we dat de resultaatverbetering doorzet, vaak wel iets afgevlakt. Dat is conform de verwachting. Kort na de omslag van geen/weinig inzicht naar goed inzicht is veel te halen. In jaar 2 en verder zien we vaak vooral een verdergaande verbetering van de brutomarge.

 

Inzicht in gecombineerde data loonverwerking, facturatie, planning en financieel

De meeste van onze klanten  hebben via onze dashboards inzicht gekregen in de gecombineerde data uit hun financiële applicatie, hun planningsapplicatie (Plan4Flex en Regelneef) en hun backoffice applicatie (Nocore, Freepack, Easyflex, Tigris, Afas Flex). Dat is de basis die iedere uitzendondernemer zou moeten hebben. Zonder een combinatie van deze data mis je inzicht in de integrale marge van je klanten en medewerkers. En zonder dit cruciale inzicht kun je je marge niet optimaliseren.

 

Inzicht in de effectiviteit van je recruitment

Een volgende stap is inzicht in de effectiviteit van je recruitment proces. Ook daarvoor kun je bij i2o terecht. Wij hebben al dashboards ontwikkeld op basis van data uit Recruitnow en de verwachting is dat snel andere frontoffice applicaties volgen. Die data zijn buitengewoon waardevol, zelfs als je ze niet combineert met de eerdergenoemde data uit je back office. Hoe win je de strijd om schaars talent? Hoe snel maak je matches en weet je aanvragen van je klanten succesvol in te vullen?

Maar zeker als je de recruitmentdata gaat combineren met data over de periode dat je nieuwe medewerkers daadwerkelijk voor jou en je klanten aan de slag zijn. Je kunt dan hun loyaliteit en de duur van hun beschikbaarheid meten, maar ook de werkelijke marge die zij per uur opleveren. Als je dat combineert met wervingsdata zoals het wervingskanaal, de campagne, je betrokken externe of interne recruiter, dan kun je inzicht krijgen in waar je kunt verbeteren. Welke wervingskanalen kun je het beste inzetten? Welke kandidaatkenmerken hebben een positieve correlatie met loyaliteit, klanttevredenheid en een lange beschikbaarheidsduur?

Het is natuurlijk geen raketgeleerdheid dat een lange beschikbaarheidsduur van je medewerkers heel positief bijdraagt aan je klanttevredenheid en marge. Zo min mogelijk wisselingen is goed voor de productiviteit en de bezetting van je huisvesting. Tegelijk drukt dat je wervingskosten. Het enige wat je nodig hebt om dat te optimaliseren is inzicht en de doortastende vertaling daarvan in acties.

Resultaatverbetering uitzendondernemingen dankzij Power BI

Investeren in inzicht met Power BI of doorploeteren met Excel?

We zien veel uitzendondernemers lange dagen hard ploeteren voor flinterdunne marges. Ze missen het broodnodige inzicht. Als er nog tijd over is, wordt ad-hoc enig inzicht verkregen met behulp van Excel: downloaden, bewerken, samenvoegen, soms nog handmatig invoeren. Vaak is die tijd er niet en gebeurt het dus simpelweg niet. Inzicht is een sluitpost, als de waan van de dag het toelaat. Als je onderneming relatief klein is, kan dat nog. Groeit je omzet boven de € 8 mln dan is dat eigenlijk niet meer te doen.

De nadelen van Excel zijn een open deur: tijdrovend, hoge foutkans, en al achterhaald voor de analyse gereed is omdat er intussen nieuwe data beschikbaar zijn. Als je het gaat uitrekenen, kan zomaar 0,25 FTE of meer bezig zijn met het opstellen van Excel overzichten. En mogelijk doet iedere manager dat voor zijn eigen inzicht nog eens dunnetjes over. Dan heb je het al gauw over 1 of meer FTE. Power BI heeft al die nadelen niet. Je zet het één keer op, en dan is het permanent en actueel beschikbaar. Hoe geweldig is dat!

Voor een klantgesprek heb je direct alle data bij de hand. En je maakt indruk bij je klant met je dashboard. Van onderbuikgevoel naar brutal facts. Als je het over de feiten hebt, dan kom je tot betere afspraken en vaak een win-win.

Lees hier ter illustratie het verhaal van één van onze flexklanten.

Resultaatverbetering uitzendondernemingen dankzij Power BI

De investering verdien je terug

Veel uitzendondernemers zijn gegroeid door heel goed ‘op de kleintjes’ te letten. Ze zijn terughoudend om te investeren in dashboards en beweren dan dat ze al genoeg inzicht hebben. Als je een beetje doorprikt, blijkt dat helemaal niet zo te zijn. In andere sectoren vinden ondernemers het ongelofelijk dat je accepteert dat je geen goed inzicht hebt in je marge. Het is natuurlijk niet met een schaartje te knippen, maar hoe snel denk je dat onze uitzendklanten hun investering hebben terugverdiend als je een gemiddelde resultaatverbetering van 94% ziet in het eerste jaar? Wat doet het met je marge als je je huisbezetting met 1% verbetert? Of als je met 2 of 3 auto’s minder af kan omdat je een betere voertuigplanning realiseert? Overigens kun je bij ons een deel van je investering uitsmeren over de toekomst, waardoor de drempel om te investeren nog lager wordt.

 

Wil jij ook je resultaat verbeteren dankzij optimaal inzicht? Maak kennis met i2o. We zullen je inspireren!

Graag inspireren we je met wat we al voor je collega-ondernemers hebben gerealiseerd tijdens een persoonlijk gesprek. Daarbij is altijd volop ruimte voor het realiseren van oplossingen die voldoen aan jouw specifieke behoeften en wensen. Als je een andere applicatie gebruikt dan genoemde, gaan we ook graag met je in gesprek: voor de flexsector hebben we inmiddels datakoppelingen gerealiseerd naar negen sectorspecifieke applicaties en daarnaast naar veel generieke toepasbare applicaties. Bel 06 14 38 52 22, mail naar info@i2oconsultancy.nl of laat je contactgegevens achter via de button onderaan deze pagina.