De directeur heeft het 2e generatie familiebedrijf altijd aangestuurd door dagelijks persoonlijk contact met klanten, de planningsafdeling, de werkplaats en de chauffeurs. Dat heeft altijd prima gewerkt. Op basis van zijn gevoel gaat het prima met de onderneming en staan alle indicatoren op groen. Tot de financiële man in september 2018 meldt dat het eerste halfjaar qua omzet en resultaat sterk achterblijft bij de begroting en 2017. De directeur is in verwarring. Hoe kan het dat zijn gevoel en jarenlange ervaring hem in de steek hebben gelaten? En waarom hoort hij dat pas in september over het eerste halfjaar? Op onze vraag of hij, nu hij de totale marge onderaan de streep weet, de vinger kan leggen op de oorzaken van de slechtere marge, blijft het stil. Er is geen dieper inzicht in marges; inzoomen naar klant, vracht, afdeling, kostenplaats etc. is niet mogelijk.
Wij hebben in één dag “de peilstok” in de onderneming gestoken en vastgesteld waarom de huidige managementinformatie zo laat beschikbaar is. En waarom deze zo weinig betrouwbaar is. En tenslotte wat nodig is om goede en betrouwbare stuurinformatie te krijgen. Van verantwoording achteraf naar sturing vooraf, waardoor de achteraf gerapporteerde marge slechts een bevestiging is van wat men vooraf al wist. Veel digitale data bleken onbenut. De boordcomputer werd alleen voor track & trace gebruikt. Uren van chauffeurs werden handmatig gecontroleerd met tachograafuitdraaien. Binnenkort start de implementatie van onze aanbevelingen.
De geadviseerde acties verdienen zich alleen al terug door administratieve efficiency. De tijd die hierdoor beschikbaar komt kan veel effectiever worden ingezet. De operationele winst zal veel groter zijn. Maar het gevoel ‘in control te zijn’ is de grootste winst, en niet alleen voor de directeur.